LIV
Liverpool
Premier League
05.05.2024
17:30
TOT
Tottenham Hotspur
 
Osób online 1108

Touré o ramadanie


Miliony muzułmanów na całym świecie przeżywają teraz wyjątkowy czas. Także obrońca Liverpoolu, Kolo Touré, jest w trakcie obchodów świętego miesiąca ramadan.

To trzydziestodniowy okres samokontroli i dyscypliny trwającej od świtu do zmierzchu. Jak zminimalizowanie porcji jedzenia i picia wpływa na przygotowania do sezonu profesjonalnych sportowców?

Mógłbyś wyjaśnić tym fanom, którzy nie obchodzą ramadanu czym on jest i do czego zobowiązują jego zasady?

Ramadan to część religii islamskiej. Musisz funkcjonować przez miesiąc bez jedzenia i picia w ciągu dnia, od trzeciej nad ranem do dziesiątej w nocy. Przez ten czas nie wolno przyjąć żadnego posiłku.

Ramadan zmienia coś w piłkarzach, jeśli chodzi o psychikę i fizyczny aspekt?

Odczuwam jego skutki od początku mojej kariery. Jest ciężko, ale jednocześnie czuję się wtedy o wiele silniejszy psychicznie. Dla wierzących w Boga nie ma rzeczy niemożliwych.

Masz specjalny jadłospis na ten okres?

Oczywiście, to bardzo ważne. Nie można dostarczać organizmowi zbyt małej ilości jedzenia i stracić na wadze. Picie też jest istotne. Trzeba uważać na siebie i swoje ciało, bo w trakcie takiego postu pojawiają się niedobory, ale klubowy lekarz i reszta sztabu pracują nad tym, dbają o odpowiednie suplementy.

Czy samodyscyplina wypracowana w zawodzie pomaga ci przetrwać ten okres?

To jest bardzo ważny aspekt. Dla mnie najtrudniejsze są początkowe dni, ale później, kiedy już się przyzwyczaję, czerpię z tego radość. Oczyszczanie organizmu daje wielką siłę po zakończeniu ramadanu. Oglądałem ostatnio na BBC materiał poświęcony Dembie Ba. Strzelił wiele bramek tuż po świętym miesiącu, bo był o wiele sprawniejszy. To jest właśnie jego niesamowite działanie.

Masz teraz treningi w innych godzinach, niż zwykle?

Nie, godzina nie ma dla mnie znaczenia. Jestem przygotowany na wszystko, na każde wyzwanie. Daję z siebie sto dziesięć procent na każdym treningu. Nigdy nie mówię, że dane ćwiczenie jest dla mnie zbyt obciążające. Jest to trudny okres tylko ze względu na to, że muszę pracować bardzo intensywnie, żeby pomóc kolegom z boiska.

Id al-Fitr to uroczystość z okazji zakończenia postu. Jak ją obchodzisz?

Jak każdy muzułmanin – z rodziną, żoną, dziećmi… Być może w tym roku wszyscy spotkamy się w Liverpoolu. Świętowanie jest huczne, bo jest z czego się cieszyć, jeśli przetrwało się miesiąc. Ramadan to ważny aspekt naszej religii. Jeśli obchodzisz go godnie, możesz świętować zakończenie, bo Bóg także jest szczęśliwy i dumny z ciebie. My oddajemy Mu hołd i jednocześnie bawimy się.

Ramadan to ruchome święto. Jest trudniej, jeśli przypada on w trakcie sezonu?

Już to przerabiałem i było w porządku. Wszystko zależy od wieku i nastawienia piłkarzy. Ja po prostu robię swoje.

Jak klub zareagował na twoją decyzję o poście?

Klub jest niesamowity, fantastyczny. Wszyscy chcą mi pomóc – fizjoterapeuci, lekarz, trenerzy. W Melwood jest miejsce do modlitwy zarówno dla muzułmanów, jak i chrześcijan. Pokazuje to, że Liverpool wspiera ludzi takich jak my, bardzo wierzących. Oczywiście, że różne wyznania oznaczają różne style życia, ale najważniejsze, że jesteśmy religijni i nie koliduje to z naszymi obowiązkami.

Czy na koniec chciałbyś powiedzieć coś wspierającym LFC wyznawcom islamu na całym świecie?

Salam alejkum (pokój z Wami) dla wszystkich poszczących. Modlę się do Boga za was wszystkich.

Doceniasz naszą pracę? Postaw nam kawę! Postaw kawę LFC.pl!

Komentarze (23)

RedShanks7 11.07.2013 15:09 #
Gdyby taką tolerancję dla innych religii zachowywali wszyscy muzułmanie nie byłoby tylu tragedii na świecie, każdy patrzyłby na siebie i nie oceniał wyznawców innych religii.
Gall 11.07.2013 15:15 #
"Świętowanie jest huczne, bo jest z czego się cieszyć, jeśli przetrwało się miesiąc." Prawie jak w Polsce. :D
Szpieg 11.07.2013 15:16 #
/Gdyby taką tolerancję dla innych religii zachowywali wszyscy chrześcijanie (szczególnie katolicy) nie byłoby tylu tragedii w Europie , Afryce i Japonii , każdy patrzyłby na siebie i nie oceniał wyznawców innych religii./
RedShanks7 11.07.2013 15:25 #
@Szpieg okej wiem że chrześcijanie też mają dużo na sumieniu, ale w ostatnich latach największe jaja robią muzułmanie
Masacra 11.07.2013 15:27 #
Samodyscyplina od świtu do zmierzchu.
Za to od zmierzchu do świtu seks, dragi i alkohol.

A obciąć głowę niewiernemu w międzyczasie i tak zawsze można.

Allah jest wielki.
TormenT 11.07.2013 15:30 #
Tak, jednak tylko u podstaw wiary islamskiej, nie chrześcijańskiej, leży dążenie do zwyciężenia innych religii... bez względu na środki.
Szpieg 11.07.2013 15:30 #
RedShanks7 - to jest bez złośliwości :) Po prostu śmieszy mnie mówienie tylko o Islamie - kiedyś chrześcijanie palili na stosach i torturowali.
Najbardziej istotne jest to byśmy wszyscy, niezależnie od wyznawanej religii i poglądów, akceptowali innych - natomiast na pewno nie może być zezwolenia na jakiekolwiek brutalne zachowania czy to ze strony Islamistów czy Chrześcijan czy Protestantów bo to nie jest droga do porozumienia.
Masacra 11.07.2013 15:31 #
Szpieg - protestanci to też chrześcijanie:)
Szpieg 11.07.2013 15:33 #
TormenT - jak się wykorzystuje wersety księgi Koranu do tego by naiwniacy tak postępowali to nie dziwię się , wszystko zależy od tego jak kto interpretuje i jak manipuluje ludźmi.
Egipcjanie czy Katolicy też tak robili.
Szpieg 11.07.2013 15:34 #
Masacra - wiem lecz Katolicy często odcinają się od Protestantów choć to tak naprawdę ta sama religia - specjalnie to napisałem.
tical 11.07.2013 15:35 #
Tak, palili na stosie, setki lat temu. W obecnych czasach w ciągu roku zostaje zamordowanych nawet 100 tysięcy chrześcijan.
Masacra 11.07.2013 15:35 #
Szpieg - bycie Egipcjaninem nie wyklucza bycia katolikiem:).

Zabawiasz mnie swoimi wypowiedziami w to senne popołudnie.
Proszę o nastepne.
Szpieg 11.07.2013 15:39 #
Masacra - niestety nie doczytałeś dobrze mojej wypowiedzi. Egipcjanie 3000 lat temu nie mogli być katolikami, a o manipulacjach religijnych starożytnych Egipcjan pisałem. Na pewno dużo czytałeś i wiesz o co chodzi.
Szpieg 11.07.2013 15:41 #
tical - to znaczy, że było minęło i należy zapomnieć :) O radykalnych Islamistach też mamy zapomnieć za 100 lat ?
(wtedy ludzie będą tępić Chińczyków i narzekać)
Masacra 11.07.2013 15:45 #
Szpieg - wiem.
Nie wspomniałeś wcześniej, że mówisz o Egipcjanach sprzed trzech tysiącleci. A swoją drogą nie tylko nie mogli być katolikami wówczas, ale i muzułmanami również.
Masacra 11.07.2013 15:49 #
A tak na marginesie Szpieg:
O manipulacjach religijnych starożytnych Egipcjan możemy rozmawiać do rana, za to o manipulacjach religijnych współczesnego kleru katolickiego, z jego całą obłudą i zakłamaniem - nawet do Sylwestra.
Lyzwa7 11.07.2013 15:59 #
Monoteistyczne religie mają to do siebie, że uznają swojego boga za jedynego słusznego, a w przypadku chrześcijan i muzułmanów wszystko inne to niegodne pogaństwo, które trzeba nawrócić, najlepiej siłą, albo ogłupianiem ludzi.
Michal91 11.07.2013 16:14 #
Tyle sporówi i ograniczeń za coś czego nie ma.
To jest dopiero straszne.
grunwald 11.07.2013 16:22 #
Ja szanuję każdego kto wierzy mocno, prawdziwie i jest z tego powodu szczęśliwy. No i nie chce mnie zabić.

Z dwojga złego wolę katoli niż kozojebców z Jihadem w genach.

Powiedziałem to ja, domorosły ateista.
witoldLFC 11.07.2013 16:43 #
Każda religia prowadzi do wynaturzeń, ale jak komuś z tym lepiej to proszę bardzo, byle nie ingerowało to w życie innych.
bobbie 11.07.2013 17:09 #
Co za różnica jak będziemy nazywać tego, do którego się modlimy Jahwe, Allah, Jezus czy jeszcze inaczej. Co za różnica w jaki sposób będziemy się modlić, zgodnie z Biblią, Koranem czy jeszze inaczej. Jeśli istnieje to jeden jedyny, nie dajmy się tylko prowokować tym, co wmawiają, że jest ich wielu i trzeba iść mordować, grabić, truć i palić w imię swojego. Słowo "wojna" pochodzi od angielskiego "war" a to z kolei od staroangielskiego "wyrre" co oznacza "to bring into confusion" po polsku "wprowadzać w błąd".
RedFulBad 11.07.2013 20:45 #
Masacra to masakra!
Lyzwa7 11.07.2013 21:02 #
Bobbie- a na jakiej podstawie uważasz, że jest tylko jeden jedyny, a nie wielu? Albo, że jest jeden najwyższy absolut, a pomniejsze bóstwa są jego poszczególnymi przejawamii?
Najwięcej prowokują ci wierzący w jednego, bo dogmatem ich religii jest "jest jeden, jedyny Bóg, a wszyscy inni są fałszywi i źli".
Wybacz tego jedynego Boga nie widać, natomiast Wielcy Bogowie towarzyszą nam przez cały czas... Sława!

Pozostałe aktualności

Luis Díaz graczem meczu z Młotami  (0)
29.04.2024 01:20, AirCanada, własne
Skrót meczu  (0)
29.04.2024 00:28, Piotrek, liverpoolfc.com
Shearer: Mo może czuć się pokrzywdzony  (6)
28.04.2024 19:22, B9K, Liverpool Echo
Quansah po meczu z West Hamem  (0)
28.04.2024 15:48, Wiktoria18, liverpoolfc.com
Media po spotkaniu z West Hamem  (0)
28.04.2024 15:13, Fsobczynski, thisisanfield.com
Redknapp: Czas Salaha w klubie dobiega końca  (9)
28.04.2024 10:40, Ad9am_, Sky Sports
Salah odmawia wywiadu i zaskakuje w mediach  (46)
27.04.2024 20:44, BarryAllen, Liverpool Echo