Najważniejsi sponsorzy w historii klubu
Współczesny sport nierozerwalnie związany jest z biznesem. Nie inaczej jest z najbardziej utytułowanym klubem piłkarskim na świecie. Liverpool FC, bo o nim mowa, to rozpoznawalna marka na świecie przyciągająca fanów, inwestorów i partnerów biznesowych.
Komercjalizacja futbolu sprawia, że sukces sportowy jest uzależniony od finansów. Dlatego też za każdą wielką drużyną stoi potężny sponsor. Klub reklamując markę sponsora czerpie profity, dzięki którym funkcjonuje i rozwija się. Sponsoring sportowy często jest głównym źródłem przychodów klubu i przewyższa zyski z biletów czy transmisji telewizyjnych.
Partner biznesowy w porozumieniu z klubem sportowym może wybrać kilka różnych typów sponsoringu:
● Sponsoring koszulkowy – logo sponsora znajduje się z przodu koszulki.
● Sponsoring rękawowy – logo sponsora znajduje się na rękawie koszulki zawodnika.
● Sponsoring technologiczny – tu sponsorowana jest dostawa sprzętu i innych elementów technicznych.
● Sponsoring stadionowy – na czas sponsoringu stadion przybiera nazwę sponsora.
Sponsoring a tożsamość Liverpoolu
Klub Liverpool FC od zawsze pozostawał w ścisłym kontakcie ze swoimi fanami, budował swoją tożsamość i coraz szerszy zasięg globalny. Nic więc dziwnego, że strategia marketingowa rozszerzająca wiedzę o klubie i budująca silne relacje z kibicami zaowocowała pierwszą umową sponsorską z firmą Hitachi w 1979 roku.
Od wczesnych lat 80 świat sportu, biznesu i rozrywki przenikają się nawzajem, współpracując i czerpiąc korzyści finansowe i wizerunkowe. Również kasyna online przystąpiły do podziału tego tortu i promując swoje działania, często łączą je ze światem sportu.
Osobom zainteresowanym takimi formami spędzania wolnego czasu warto zapoznać się z niezależnymi recenzjami platform.
Na przykład przegląd https://top.kasynos.online/kasyna/qbet/ pomaga zrozumieć, jak działa interfejs, jakie są dostępne metody płatności, a także jak przejrzyste są zasady dotyczące bonusów i promocji.
Pozwala to podejmować bardziej świadome decyzje dotyczące korzystania z platformy i oczekiwań związanych z interakcją z nią.
Wracając jednak do sponsoringu klubu Liverpool FC, przyjrzyjmy się sponsorom, którzy przyczynili się do rozwoju klubu.
Najwięksi sponsorzy Liverpool FC
Hitachi (1979-1982)
Firma Hitachi jako prekursor sponsoringu rozpoczęła współpracę z Liverpool FC w 1979 roku i wspierała klub do roku 1982. Była to w tamtym czasie nieznana forma wspierania klubu, a także nowy sposób na zyskanie rozpoznawalności sponsora. Japońska marka technologiczna dzięki współpracy z Liverpoolem zyskała ogromną rozpoznawalność w Europie.
Co przyczyniło się do szerszych kontaktów handlowych na naszym kontynencie. Hitachi wprowadziło logotyp na koszulce zawodników, co zostało zapisane w historii futbolu jako rozpoczęcie nowoczesnej ery futbolu komercyjnego. Te działania otworzyły też innym klubom i sponsorom drogę do takiej współpracy.
Od tej pory też sponsor koszulkowy stał się najważniejszym sponsorem klubu sportowego. Wartość kontraktu z Hitachi nie została ujawniona, ale szacuje się, że mogła wynosić około 500 000 funtów.
Carlsberg (1992-2010)
Najdłużej trwającą umowę sponsoringu Liverpool FC podpisał z firmą Carlsberg. To najdłuższa umowa sponsora koszulkowego w historii Premier League. Łącznie trwała ona 18 lat. Wartość umowy na początku jej trwania wynosiła 1,5 miliona funtów rocznie, by w późniejszych latach na drodze negocjacji wzrosnąć do 7,5 miliona funtów rocznie.
Obu firmom współpraca przyniosła wiele dobrego. Liverpool FC miał zapewnione finansowanie na długie lata, Co przyczyniło się do wielu sportowych sukcesów, natomiast Marka Carlsberg stała się globalnie rozpoznawalną i co więcej, przez kibiców była utożsamiana z klubem Liverpool FC.
Western Union (2017-2020)
Pierwszym sponsorem rękawa koszulki zawodników został Western Union. Stało się tak, bo w 2017 roku dopuszczono umieszczenie dodatkowego logo na rękawie meczowym. Zapoczątkowało to dodatkowe źródło przychodów dla klubu, ale też nową, innowacyjną formę sponsoringu i obszaru do ekspozycji innych marek.
Współpraca między Western Union i Liverpool FC trwająca około 3 lat jest szacowana na wartość kontraktu wysokości 5 milionów funtów rocznie. Współpraca ta otworzyła też drogę kolejnym sponsorom rękawów i rozpowszechnienie tej formy reklamy. Dzięki trzyletniemu kontraktowi Western Union, marka specjalizująca się w międzynarodowych przekazach pieniężnych, zyskała widoczność na całym świecie.
Nike (2020-2025)
Inaczej kształtowała się współpraca Liverpool FC z marką Nike. Nike zastąpiła markę New Balance w 2020 roku i zaistniała jako dostawca strojów zawodników. Choć kontrakt zawarto na 30 milionów funtów rocznie, to w zapisach umowy była również gwarancja otrzymania przez Liverpool 20% wartości całej sprzedaży sygnowanej logo klubu.
Ten zapis spowodował, że wartość kontraktu podwoiła się, a partnerstwo ma charakter strategiczny. W kampanię zostały również zaangażowane takie gwiazdy jak LeBron James, Dr. Dre i Serena Williams.
Standard Chartered (2010-2027)
Obecnym sponsorem koszulkowym Liverpoolu jest Standard Chartered, współpracujący z klubem od 2010 roku z umową, która ma się skończyć w 2027 roku. To prawdziwy sponsor strategiczny, tu umowa sponsorska obejmuje również drużynę żeńską i szereg inicjatyw społecznych i działań w tym zakresie. Dlatego właśnie o mirażu ze sponsorem Jurgen Klopp, wieloletni menedżer Liverpoolu FC mówi: „Kiedy patrzę na logo Standard Chartered na naszych koszulkach, widzę nie tylko pieniądze, ale i wspólną misję.”
Dzięki tej współpracy Liverpool zyskuje nie tylko 50 milionów funtów rocznie, ale również rozpoznawalność w takich rejonach jak Azja południowo-wschodnia czy Bliski Wschód.
Sponsorzy jako część klubowego DNA
Współczesny sponsoring znacznie wybiega poza wsparcie finansowe. Kontrakty te obejmują wspólne działania na rozwój globalnych marek i działań społecznych.
Umowy sponsorskie często zawierają zapisy dotyczące charytatywnych akcji i zbiórek dla organizacji dobroczynnych, promowanie równości i walki z dyskryminacją, działań na rzecz zrównoważonego rozwoju i ekologii, a także w swojej formule zawierają wsparcie edukacji i lokalnych inicjatyw jak programy stypendialne, realizowanie szkoleń i akademii dla młodzieży.
Umowy te zwiększają też zaangażowanie zawodników, którym udział w wydarzeniach społecznych staje się bliższy. Można więc z powodzeniem stwierdzić, że sponsoring poza funkcją przekazywania pieniędzy ma pozytywny wpływ na społeczność lokalną i środowisko.
Jak słusznie zauważa Sir Alex Ferguson, legendarny menedżer Manchester United: „Dobrze dobrany sponsor to jak dobry trener: wnosi pieniądze, ale przede wszystkim wartość i prestiż.”
Firma Hitachi jako prekursor sponsoringu rozpoczęła współpracę z Liverpool FC w 1979 roku i wspierała klub do roku 1982. Była to w tamtym czasie nieznana forma wspierania klubu, a także nowy sposób na zyskanie rozpoznawalności sponsora.
ARTYKUŁ SPONSOROWANY
Komentarze (0)